sunnuntai 5.12.2021 | 19:05
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Lukijan kynästä: Pyhäsalmen ilmailukerho ry. täytti keväällä 50 vuotta

Ma 22.11.2021 klo 12:23

Ilmailukärpänen pääsi puraisemaan pyhäjärvisiä ensimmäisen kerran talvella 1971, jolloin entinen pyhäjärvinen Armas Kumpulainen ja Sakari Laasonen Kauhavalta järjestivät yleisölennätyksen kaivoksen pumppurantaan auratulta kiitotieltä. Samalla pojat kertoivat lentokurssista ja lentämisestä yleensä, sekä antoivat esittelylennätyksiä.

Niinhän siinä sitten kävi, että seitsemän kaveria ilmoittautui lentokurssille. He olivat: Aarne Leppälä, Anto Viitanen, Kari Nerg, Isto Wester, Kari Matilainen, Pekka Suvilehto ja Esko Kekkonen.

Lääkärintarkastuksessa kävimme armeijan lentolääkärin luona Kauhavalla. Kaivoksen pumppurantaan aurattiin ja jäädytettiin kiitotie ja niin kurssi pääsi alkamaan. Opettajana toimi Risto Puska.

Loppukurssi käytiin Kauhavalla kesällä 1971.

Kevättalvella 1971 kartoitettiin kerhon perustamista ja niinpä sitten toukokuussa 1971 27. päivänä pidettiin perustava kokous Hiidenkarissa. Vierailijoina olivat Sakari Laasonen ja Armas Kumpulainen Kauhavan lentokoulusta.

Kerhon nimeksi tuli Pyhäjärven Ilmailukerho ry. Kerhon puheenjohtajaksi valittiin Paavo Mämmelä, varapuheenjohtajaksi Anto Viitanen ja sihteeriksi Esko Kekkonen. Valitut henkilöt toimivat sitten samoissa tehtävissä usean vuoden ajan.

No nyt oli kerho perustettu ja lentokurssikin jo käynnissä. Innostus oli valtava. Ei ollut kerhotiloja, ei lentokonetta lentokentästä puhumattakaan. Mutta eipä pojat hätkähtäneet, käytiin härkää sarvista kiinni ja niinpä ryhdyttiin etsimään kaikessa hiljaisuudessa lentokentän paikkaa Pyhäjärveltä. Ajettiin Paavo Mämmelän ja Aarne Leppälän kanssa satoja kilometrejä ympäri Pyhäjärveä paikkoja katselemassa.

Pitkänkankaan ja Sirviön metsälannoituskentät olivat liian kaukana taajamasta. Viimein löysimme mielestämme sopivan paikan Junttikangas - Kettukallion maastosta, mutta lopulta hanke kaatui siihen, ettei maanomistaja myynytkään maata lupauksista huolimatta. Oli myös toinen este, linkkimasto oli liian lähellä. Tämä oli onni Urheiluautoilijoille. Etsintä jatkui ja lopulta Heimo Taivassalon vinkistä käännyimme Teuvo Oksasen puoleen ja hän suostuikin myymään maapalan paikalta, missä lentokenttä nyt on. Pyhäjärven kunta osti maapalan ja vuokasi sen kerholle 50 vuodeksi.

Kentän rakentaminen pääsi vihdoin vuonna 1974 alkamaan. Mutta eipä mennä asioiden edelle. Talvella 1972 kerho järjesti näyttävän lentonäytöksen kaivoksen pumppurantaan auratulta kiitotieltä. Näytös onnistui muuten hyvin, mutta pääsylipputulot jäivät odotettua pienemmiksi. Lipunmyyjiä olisi pitänyt olla ainakin 50.

Keväällä 1972 otettiin seuraava rohkea askel, otettiin Pyhäjärven Säästöpankista 75 000 mk laina ja ostettiin 4-paikkainen Cessna 172 lentokone OH-CEY. Koneelle rakennettiin kaivoksen pumppurantaan katos talven ajaksi.

Pyhäsalmen Kaivos antoi kerhon käyttöön rannassa olevan parakin, missä pidettiin kokouksia. Kevään tultua hyvä kiitotiemme otti ja suli pois, kone oli siirrettävä Kuopion kentälle. Olihan se vähän liian pitkä matka käydä lentämässä.

Lentokursseja pidettiin joka vuosi. Teoriakurssit pidettiin kansalaisopiston puitteissa ja lento-osa sitten jäältä ja lähikentiltä. Kaikkiaan Pyhäjärven Ilmailukerho ry on kouluttanut yli 80 A2-pilottia. Jatkokoulutustakaan ei unohdettu. Kerho on järjestänyt johdetun VFR-kurseja, palolennon teoriakursseja, lentokoneen suksivarustuskursseja, purjelentokursseja, laskuvarjohyppykursseja ym. Toiminta oli suhteellisen vilkasta muutamia lamakausia lukuun ottamatta. Suurin pulma oli aina krooninen rahapula.

Lentokentän raivaustyöt aloitettiin 1973 ja varsinainen rakentaminen seuraavana vuonna. Kuitenkin jo helmikuun 15. pnä 1974 klo 12.15 Aarne Leppälä laskeutui omalla koneellaan jäätyneelle Pyhäjärven kentälle. Lentosää oli niin huono, että Aarnen oli pitänyt Kuopiosta tullessaan tehdä välilasku Iisalmen jääradalle.

Kentän hallinto- ja suunnittelutyöstä vastasivat täysin Paavo Mämmelä, Aarne Leppälä ja varsinainen puurtaja ja työmyyrä Anto Viitanen.

Lentokonehallia ja lennonvalmistelutilojen rakentamista varten kerho päätti suorittaa puukeräyksen talkoovoimin metsänomistajilta. Tukkipuita saatiinkin niin paljon, että hanke voitiin toteuttaa. Halli rakennettiin vuosina 1979-80. Timpurimestarina toimi Eino Paananen ja kumppanit.

Kentän rakentaminen talkoovoimin avustuksista huolimatta oli liian suuri tehtävä kerhon puitteissa. Niinpä vuonna 1981 perustettiin yhdessä Pyhäjärven kunnan kanssa Pyhäjärven Lentokenttä Oy, joka jatkoi ripeästi kentän rakentamista. Kestopäällystys saatiin jo saman vuoden syksyllä.

Olipa nyt kerhon hyvä toimia; oli päällystetty 1 200 m pitkä kiitotie, lentokonehalli lennonjohtotorneineen, useita lentokoneita ja kurssit pyöri. Tällaista tilannetta emme olisi ikinä osanneet kuvitella talvella 1971. Nyt se kuitenkin oli tosiasia.

Ensimmäinen vakava takaisku kohtasi kerhoa syksyllä 1981, jolloin purjekoneen hinauslennolla ollut kerhon kone OH-CEY putosi ja tuhoutui täysin korjauskelvottomaksi. Onneksi ohjaaja säilyi kuin ihmeen kautta lähes vahingoittumatta. Hinattavana ollut purjekone ehti irrottautua vetokoneesta ja pääsi takaisin kentälle. Koska koneella ei ollut kunnollisia vakuutuksia, kerhon rahallinen menetys oli tuntuva. Tilalle hankittiin Kokkolasta Cessna Cardinal 177, mikä on kerholla edelleen.

Kerhon rahatilanne alkoi kuitenkin vaikeutua menetyksestä johtuen niin paljon, että alettiin neuvotella lentokonehallin myymisestä Lentokenttä Oy:lle. Kaupat tehtiin vihdoin monen kiemuran jälkeen vuonna 1988. Kerhon nimi muutettiin 90-luvulla Pyhäsalmen Ilmailukerho ry:ksi.

Kerhon toiminta on ollut viimeisen 30-vuoden aikana suhteellisen vilkasta. Päätehtävänä on ollut metsäpalovartiointilennot. Lisäksi toimintaan on kuulunut lentopelastustoiminta SAR yhdessä palolaitoksen ja poliisien kanssa. Kerho on osallistunut useita kertoja Suomen Lentopelastusseuran kilpailuihin hyvällä menestyksellä, jopa voittanutkin useita kertoja. Joka vuosi on myös suoritettu metsästysseuroille hirvilaskentaa. Lentotoimintaan tulisi saada nuoria mukaan, sitä kautta olisi mahdollista saada jopa ammatti.

Vuonna 2020 Pyhäjärven kaupunki lopetti Pyhäjärven Lentokenttä Oy:n. Kentän kohtalo on vielä avoin, kuka sitä hoitaa ja kunnostaa. Neuvotteluja on pyydetty useasti kaupunki – Ilmailu- kerho, mutta asia ei ole edennyt.

Kerhon lentokoneen saneerauksesta on kerhon hallitus tehnyt päätöksen. Koneen moottori kunnostetaan, kone maalataan kokonaan ja sisustus uusitaan.

Kerhon 50-vuotisjuhlaa ja pikkujoulua vietämme 10.12.2021 Hotelli Keskipisteessä Kärsämäellä.

Synttärivuotta toivottaen

Esko Kekkonen

kerhon perustajajäsen

#