maanantai 18.10.2021 | 19:57
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Suppari siirtyy digiaikaan – Kauppa siirtyy kokonaan sähköisiin hintanäyttöihin toukokuun loppuun mennessä

Satu Kangas-Viljamäki
To 20.5.2021 klo 14:50

Haapajärven K-Supermarketissa ei ehdi pitkästyä, kun kauppiaat Viola Kantola ja Samuli Ahola keksivät aina jotain uutta. Nyt kauppa uudistaa ilmettään ja toimivuuttaan siirtymällä kokonaan sähköisiin hintanäyttöihin.

– Laitteen virallinen nimi on ESL-näyttö. Investointi on varsin mittava, suurin mitä me olemme tähän mennessä ikinä tehneet. Ja väitänpä, että se pysyy listaykkösenä vielä monta vuotta eteenpäinkin, Ahola kertoo.

Ajatus muutokseen lähti kaupan omasta liikeideasta, jossa heidän tavoitteenaan on olla moderni edelläkävijä.

– Ylivieska K-Citymarketissa on tietääkseni vastaava järjestelmä käytössä, mutta ainakin Selänteen alueella olemme ensimmäisiä.

Investoinnin odotetaan tuovan helpotusta kaupan jatkuvaan ”hintalappujumppaan”, joka pahimmillaan vie työntekijöiltä kokonaisia päiviä.

– Meillä on iso hintojen tarkistus neljästi vuodessa, minkä lisäksi hinnat vaihtuvat eri tuotteilla niin, että jotain saa olla päivittämässä viikoittain, melkein päivittäin. Meillä on 12 500 tuotetta ja kun isolle määrälle tuotteita tulostetaan hintalaput, revitään ne oikeaan kokoon ja viedään oikealle hyllypaikalle oikeaan aikaan, niin jokainen voi kuvitella millaisen määrän työtä se teettää, Jari-Pekka Perälä kertoo.

Uudet langattomat näytöt ohjelmoidaan tietokoneelta ja ne päivittyvät automaattisesti juuri sillä kellonlyömällä kuin pitääkin.

– Ne vapauttavat henkilökunnan resursseja siihen, mitä heidän pitäisi oikeasti olla tekemässäkin eli asiakaspalveluun.

Työ on edennyt käytännössä siten, että hyllyreunoilta on poistettu ensin vanha lista, jonka tilalle on asennettu uusi musta lista.

– Uuteen listaan kiinnitetään näyttö, ohjelmoidaan se heti saman tien ja sitten se on heti valmis käyttöön. Teemme muutostöitä työn ohella ja tavoitteemme on saada kaikki valmiiksi toukokuun loppuun mennessä, Ahola kertoo.

– Alun puoli vuotta menee varmasti opetellessa, mutta pitkässä juoksussa järjestelmästä on varmasti hyötyä sekä henkilökunnalle että asiakkaille. Järjestelmä takaa paremmin sen, että tuotteella on hyllyssä oikea hinta, Ahola sanoo, johon Perälä jatkaa: – Uusiin näyttöihin saadaan näkyville hyvin myös erilaiset allergeenit, mikä on tänä päivänä tärkeä juttu.

#