lauantai 17.4.2021 | 13:52
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Hampurilaisia ja pitsaa saa nyt K-market Pyhäjärven pikaruokaravintolasta

Emilia Tiitto
To 8.4.2021 klo 12:00

Helmikuun lopusta alkaen Pyhäjärven K-marketista on voinut napata mukaansa ravintolaruokaa. Tällä hetkellä take away on monia ravintoloita ja kahviloita puhutteleva termi, jonka myös useat ruokakaupat ovat lanseeranneet käyttöönsä.

– Take away -ravintolan toteuttaminen kaupan sisälle lähti liikkeelle pitkäaikaisesta ajatuksesta. Olen kuunnellut sivukorvalla asiakkaiden toiveita, ja itsellänikin on ollut tavoite yhdistää ruokakauppa ja ravintolamaailma, K-market Pyhäjärven kauppias Arto Mäkimartti kertoo.

Ravintolan suunnitteleminen alkoi vuosi sitten, ja Mäkimartti kokeekin ajan olleen hyvä suunnitelman toteuttamiselle.

– Nyt pystymme palvelemaan asiakkaita entistä paremmin.

Ravintolan sijoittaminen kaupan sisälle vaati pientä remontointia. Kalusteiden mitoittamisen lisäksi palvelutiskin takana tehtiin pintakorjauksia ja paranneltiin ilmanvaihtoa.

– Vaikka vielä on jäljellä vähän muutostöitä, kuten valojen asentelua, saimme kaiken pääasiassa valmiiksi helmikuun loppuun mennessä.

Mäkimartti vihjaa, että kauppaan on suunnitteilla myös kalusteuudistuksia, ja palvelutiskin take away -valikoimaa tullaan parantamaan entisestään.

– Keittiössämme työskentelee yksi työntekijä aamulla ja yksi illalla. Myös kaupan väki auttaa keittiöllä.

Kaupan keittiössä valmistuvat pitsat ja burgerit tehdään Mäkimartin mukaan artesaanimeiningillä omaa twistiä unohtamatta.

– Lähdimme hakemaan tietynlaista makua ja tyyliä sillä ajatuksella, että haluamme tarjota raikkaita makuelämyksiä.

Raaka-aineiden valinnassa kotimaisuus otetaan ensisijaisesti huomioon.

– Käytämme Pyhäjärven kurkkuja ja tomaatteja, Närpiön salaattia, Kärsämäen ylämaankarjan jauhelihaa ja pietarsaarelaista pekonia ja porsaanlihaa. Ranskanperunamme tulevat Kalajoelta ja pääsiäisen aikaan lammastuotteemme Myllymäen tilalta.

Kauppiaana Mäkimartti haluaa edistää omavaraisuutta ja tuoda sitä ihmisten tietouteen.

– Kaikki kuluttajat eivät välttämättä vielä ymmärrä kotimaisuuden ja omavaraisuuden koko merkitystä, mutta onneksi niiden kannatus koko ajan kasvaa. Tällä hetkellä kotimaisuus on kantava voima.

Mäkimartti kokee kotimaisten tuotteiden käyttämisestä olevan hyötyä niin lähiseuduille kuin koko Suomellekin.

– Suomessa on se etu, että raaka-aineet ovat alusta alkaen puhtaita. Se on meille iso voimavara koko maassa.

Paikallisuus näkyy myös muussa marketin tarjonnassa, kuten kaupan omissa Mainari-konseptin tuotteissa. Yksi esimerkki näistä on paikallisista marjoista ja lähdevedestä valmistettava Awesome-limonadi.

– Haluamme tuotteillamme tuoda Pyhäjärveä näkyvästi esille, Mäkimartti painottaa.

Mainari-tuotteiden tapaan myös konseptin uusin tulokas Mainari take away sai hurjan vastaanoton. Vastaavia palveluja ei Pyhäjärven keskustassa olekaan entuudestaan ollut monipuolisesti tarjolla.

– Parhaimpana päivänä myimme yli 300 annosta, ja nyt kolmessa viikossa annoksiamme on myyty yli 2200 kappaletta. Olemme tästä suuresti kiitollisia ja yllättyneitä, ja haluamme jatkossakin pitää asiakkaat tyytyväisinä.

#