lauantai 8.8.2020 | 12:14
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Säveltämisellä luodaan musiikin arkkitehtuuri – Musiikkimaailma on ollut Tapio Lappalaisen reviiriä yli 30 vuoden ajan

Emilia Tiitto
Pe 24.7.2020 klo 10:00

Kahdeksanvuotiaana Tapio Lappalainen aloitti äitinsä kannustamana soittamaan selloa. Yläasteella sello vaihtui kitaraan ja sähkökitaraan, kun Lappalainen kiinnostui bänditoiminnasta. Madetojan musiikkilukiossa opiskellessaan tulevaisuuden haaveet kirkastuivat entisestään.

– Oivalsin, että musiikinteoria on kuin säveltämisen kielioppia. Halusin oppia musiikin rakenteet.

Vuonna 1998 Lappalainen valmistui Oulun konservatoriosta käytyään musiikinteoriaopettajan linjan.

– Noina aikoina Oulun konservatorioon perustettiin miljoonan markan studio, jossa pääsin opiskelemaan ja työskentelemään. 90-luvun aikana ehdin äänittää 25 levyä.

Sittemmin Lappalainen opiskeli sävellysdiplomin Itävallan Salzburgissa ja suoritti musiikkiteknologin maisterin tutkinnon Sibelius-Akatemiassa. Ajatus ulkomailla opiskelusta syntyi häämatkalla Wienissä.

– Ehdotin vaimolle, että mitä jos lähtisimme vielä ulkomaille opiskelemaan. Parin vuoden päästä olimme Luxemburgissa ja sen jälkeen Salzburgissa, Lappalainen kertoo.

Kevään 2005 pariskunta oleili Saksassa taiteilijaresidenssissä. Suunnitelmissa oli palata seuraavana syksynä Ouluun.

– Oletimme muuttavamme Ouluun opetustöihin. Näimme lehdessä ilmoituksen, jossa Jokilaaksojen musiikkiopisto etsi opettajia, ja päätimme täyttää hakemukset varalta.

Yllättäen koulutusohjelman käynnistys Oulussa lykkääntyikin vuodella.

– Jokilatvan opisto oli ehtinyt jo valita opettajan, mutta opettaja olikin perunut tulonsa. Ollessamme Amerikassa elokuussa saimme sittenkin kutsun haastatteluun. Lopulta minä sain paikan, sillä Sanna oli tuolloin raskaana.

Suomeen paluuseen liittyi myös ikävämpi syy.

– Siskollani todettiin rintasyöpä ja hänen lapsensa olivat vielä niin pieniä, että halusimme olla hänen menehtymisensä jälkeen tiiviimmin mukana lasten elämässä.

Tapahtumarikkaan uransa aikana Lappalainen on toiminut niin säveltäjän, esiintyjän kuin opettajankin tehtävissä. Opetustyössään Lappalainen haluaa viedä tietotaidon ja traditiot seuraaville sukupolville.

– Musiikkiteknologi on kattotermi kaikelle musiikin tekemiselle eri laitteilla. Musiikkiteknologi myös äänittää ja miksaa, Lappalainen selventää.

Perinteinen ajatus musiikin opiskelusta on soiton opiskelua, mutta opiskelu voi olla myös rakenteiden ja äänisynteesien oppimista.

– Mielenkiintoni kohdistuu säveltämiseen, musiikkiteknologiaan ja musiikin tekemiseen. On tärkeää hahmottaa itselleen, mikä on pääasia ja mikä sivuasia. Minulle ykkösasia on säveltäminen ja tukiasia soittaminen, eikä kumpikaan sulje toista pois.

Säveltäminen ei ole helppoa eikä nopeaa puuhaa, mutta siinä Lappalainen on huomannut olevansa hyvä.

– Kun sävellys on valmis ja sitä aloitetaan harjoittelemaan ja se alkaa sujumaan, ymmärtää, että omat suunnitelmat sujuvat ja kappale toimii niin kuin halusi.

Isoille orkesterille säveltäminen on vielä haastavampi urakka, sillä jokaiselle 78 muusikolle täytyy tehdä oma 15–20 minuutin kokonaisuus.

– Tykkään verrata sitä jääkiekkoon. Jos jääkiekkovalmentajalla olisi 78 pelaajaa, joille laaditaan hyökkäystaktiikka, sen pitäisi olla niin hyvä, että jokainen onnistuu sen avulla tekemään maalin. Kokonaisuus on kompleksi ja säveltäessä täytyy rakentaa musiikin arkkitehtuuri.

Tällä hetkellä Lappalaisella on yhdessä säveltäjä-vaimonsa Sanna Ahvenjärven kanssa työn alla Uuden Musiikin Lokakuu -festivaalin tilaama huilulle, kitaralle, sellolle ja elektroniikalle sävelletty yhteissävellys. Water on yksi neljästä maaelementtien ympärille rakentuvasta orkesterisarjasta.

– Keksimme soittaa soittimia veteen. Jäädytimme esimerkiksi mikrofonin jääpalikan sisään. Kun palikkaa raaputtaa, saa siitä yhden soittimen lisää.

Tulevaisuudessa Lappalaiset haaveilevat tekevänsä myös loput orkesterisarjan osat.

– Töiden ja ajan kanssa tasapainoilu on välillä vaikeaa, mutta onneksi ulkopuolisen rahoituksen avulla aikaa jää vähemmän opetustyölle ja enemmän säveltämiselle.

#