tiistai 7.7.2020 | 09:52
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Kärsämäen kirkkoherra Heikki Valkama hartauskirjoituksessaan: Mitä armosta enää?

Su 28.6.2020 klo 10:00

Joku saattaa kysellä asiaa. Mitä armo on? Saatetaan ajatella, että se on ihmisen nöyryyttämistä. Että vain heikot sitä armoa tarvitsevat! Joltakulta saattaa tuntua koko homma kovalta tai löysältä – kuka armoa tarvitsee! Itsehän tässä on kunkin pärjättävä. Ja töitä on jokaisen tehtävä. Normit pitää täyttää. Ja me keksitään tarvittaessa niitä lisää! Mutta ei se niin ole.

”Herra avasi minulle tien ja päästi minut vapauteen.” (Ps. 18:20)

Armo voidaan ymmärtää sisällöstään käsin. Armahtajan näkökulmasta lähtöisin. Silloin emme ajaudu sivuraiteille. Jumalan armosta ja asennevinkkelistä on tässä kyse. Me emme määrittele ja valitse sen sisältöä, vaikka yritämmekin sitä ymmärtää. Ennen kaikkea sen ymmärtäminen edellyttää armon kohtaamista ja omistamista eli vastaanottamista. Ja tämä tapahtuu vain Jumalan sanan kautta ja Pyhän Hengen vaikutuksesta. Siihen kohtaamiseen on olemassa tuttu ja turvallinen ympäristö. Tarkoitan kristillistä luterilaista seurakuntaamme. Valtaosan meistä yhteinen kokemus. ”Herra avasi minulle tien ja päästi minut vapauteen.” (Ps. 18:20)

Niin, me todella olemme tuon armon kerjääjiä. Ansaita emme voi Jumalan rakkauttakaan. Ja joka ei katso itselleen tätä hyväksi, on asettautumassa itse sen ulkopuolelle.

Itse asia kerrataan ja kerrotaan taas meille ensi sunnuntaina Tuhlaajapoika -kertomuksessa. Taivaallinen Isämme odottaa meidän kääntyvän aina hänen puoleensa. Raamatun Jeesus varmisti, ettei tässä ole mitään estettä, ei lukkoa, ei meille uusia mahdottomia vaatimuksia. Onhan Jumalan armosta kyse. Otetaan se vastaan. Annetaan sen vaikuttaa hyvää meidän elämässämme. Jeesus vertaa asiaa samanlaiseksi kuin maailmalla kadonnut (elävästä yhteydestä siis kuollut), joka uuden alun saatuaan tulee eläväksi. Tätä on kristillinen usko. ”Herra avasi minulle tien ja päästi minut vapauteen.” (Ps. 18:20) Tälle tielle jokaista kutsutaan.

Tervetuloa kotikirkkoon kuulemaan hyviä uutisia!

Siunattua suvea kaikille!

#