maanantai 25.5.2020 | 05:08
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Uusi putkisilta rakennettiin Saarisentielle viikossa –  Vanha silta oli peräisin vuodelta 1967 ja sen kansi oli tehty Pikkuradan ratakiskoista

Satu Kangas-Viljamäki
Pe 13.3.2020 klo 15:50

Reisjärven Saarisentielle, Kotijoen yli asennettiin viime viikolla uusi putkisilta.

– Vanha silta oli peräisin vuodelta 1967. Sen rakenteet olivat puuta ja kansi rautaa. Tarkemmin sanottuna pikkuradalta peräisin olevia ratakiskoja, tieisännöitsijä Ari Eteläniemi kertoo.

Vanha silta toimi viimeiset vuodet painorajoituksen turvin ja raskaampi liikenne ohjattiin Saarisentielle kiertoteitse.

– Samoihin aikoihin tiekunta päätti sillan perusparannushankkeesta, teetti sille suunnitelman ja kustannusarvion. Haimme hankkeelle valtion tukea ja saimme siihen 75 prosentin rahoituksen, Eteläniemi kertoo.

Hankkeen kustannusarvio on 142 000 euroa, joka tullaan Eteläniemen arvion mukaan alittamaan.

– Olemme saaneet Reisjärven kunnalta suullisen lupauksen kunnan mukanaolosta hankkeessa, mutta sen varmempaa tietoa meillä ei siltä taholta ole. Loput rahoituksesta katetaan lainalla, hän sanoo.

Sillan rakentaminen tähdättiin helmi-maaliskuulle, koska silloin Kotijoen virtaamat ovat normaalisti pienimmillään.

– Toisin kuitenkin kävi, sillä nythän olemme eläneet jatkuvaa tulvaa. Ajoitus onnistui kuitenkin nappiin, sillä viime viikko lienee ollut paras mahdollinen aika sillan rakentamiseen.

Työ alkoi vanhan sillan purkamisella, joka vietiin Reisjärven jäteasemalle kierrätettäväksi. Sen jälkeen joelle kaivettiin väliaikainen uoma ja siltatyömaa padottiin, jotta työmaa pysyisi kuivana.

– Pohjalta poistettiin massaa noin 80 cm syvyydeltä, minkä jälkeen uomaan laskettiin profiilipeltiarina ja riittävästi mursketta kantamaan kolme metriä korkeaa ja 4,8 metriä leveää putkea, Eteläniemi kertoo.

Kun putki oli paikoillaan kaivanto täytettiin murskeella.

– Loivat kaivannon reunat lisäävät sillan kestävyyttä ja päihin asennettu kiviverhoilu estää eroosiota. Kiviverhoilun myötä putkisilta näyttää mielestäni ihan holvisillalta, Eteläniemi pohtii.

Nyt sillalla on väliaikaiset kaiteet. Lopulliset teräskaiteet asennetaan paikoilleen touko-kesäkuun vaihteessa. Tie nousi aavistuksen verran ja sen ajoleveys on nyt 5,5 metriä.

Vaikka Saarisentien putkisilta oli Eteläniemen ensimmäinen tämän kokoluokan putkisilta-projekti, hän on enemmän kuin tyytyväinen työn etenemiseen.

– Tiekunnan puheenjohtaja Arto Tiainen toimi ”päällysmiehenä” hankkeessa ja urakoitsijana toiminut Koneurakointi Eerikäinen Oy todella tiesi mitä teki. Joen uoma oli yllättävän pehmeä ja lähteinen, mutta kaikki sujui hyvin, Eteläniemi sanoo.

Suomessa korjataan tällä hetkellä siltoja ahkerasti.

– Suurin osa Suomen silloista on rakennettu 1970-luvun kahta puolta, ja osa niistä on tehty varsin kevyesti. Viime vuosina valtio on budjetoinut yksityisteiden perusparantamiseen ja painopiste on siltojen korjaamisessa noin 17 miljoona per vuosi, mutta nyt budjetti on peräti 20 miljoonaa euroa vuodessa seuraavien kolmen vuoden ajan.

Eteläniemen seuraava, isompi putkisillan rakennustyömaa käynnistyy heinäkuussa Nivalassa.

#