torstai 18.7.2019 | 10:57
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

“Pakkohan minun oli laittaa se kuntoon” - Kärsämäkinen Juha Vierimaa entisöi 7 vuotta perheessään uudesta asti ollutta Opelia

Juha Vierimaa entisöi Opeliaan seitsemän vuotta

Outi Levä Selänne+
La 6.7.2019 klo 15:00

Kärsämäki

Juha Vierimaa ajaa tallista museoautonsa, Opel Record C 1900:n vuosimallia 1971. Isä-Olavi osti sen uutena Göteborgista, kun Vierimaat asuivat Ruotsissa. Auto oli käytössä, kun perhe palasi takaisin Kärsämäelle vuonna 1973.

- Helmi-äiti ei tykännyt aluksi auton väristä. Sitten se olikin niin rakas, ettei siihen saanut “pennut” koskeakaan. Kun autoa hinattiin Alajoelta minun talliini, sanoi äiti tippa silmässä: On se kyllä komea auto, Vierimaa muistelee.

Tuotua autoa oli tuohon aikaan käytettävä kaksi vuotta perheen autona. Sitä ei saanut vaihtaa, myydä eikä lainatakaan, ellei joku perheenjäsenistä ollut mukana. Auto palveli perhettä vuoteen 1986 ja kuljetti Jari-veljeä vielä muutaman vuoden. Kesällä 2006 se siirtyi Juhan talliin. Kukaan tuskin uskoi, että auto palaa kunnostettuna loistoonsa. Auto oli ollut pois liikenteestä kaksikymmentäkolme vuotta. Sitä oli säilytetty aina katon alla, mutta hyväkään varastointi ei tee vanhalle autolle hyvää.

- Tarkoituksenani oli aloittaa työt niin, että puran autosta vain ne paikat, jotka ovat korjauksen tarpeessa. Pian huomasin, ettei homma noin onnistu. Päätin purkaa ja korjata koko auton, sanoo Vierimaa.

Siitä tulikin pitkä projekti. Lokasuojan alta paljastui lohduton näky.

- Piti uusia peltejä. Osasin puutöitä ja vähän metallitöitäkin, mutta kun rupesin remontoimaan, opettelin samalla. Kävin jopa pari viikonlopun pituista alan kursia Jämsässä. Kiinnostus ja halu onnistua oli kova ja pikkuhiljaa tulostakin alkoi syntymään.

Osia löytyi pääosin Lounais-Suomesta. Uudet helmat, suojankaaret ja takahiekkapelti teettivät töitä. Tarjolla olevat listat saattoivat olla niin mutkilla, ettei niitä voinut käyttää.

- Uudet lokasuojat ovat nykyään hukassa ja jos niitä sattuu jostakin löytämään, ne voivat maksaa kahdeksansataa euroa kappale. Tulin huomaamaan, miten hyvä apuväline netti on varaosien etsimisessä, Vierimaa toteaa.

Auto oli ruostesuojattu. Suojan alla pelti oli maaleineen uuden veroista, mutta kuluneen suojauksen kohdalla oli reikä. Vierimaa poisti suojausta toholla ja puulastalla. Pohjan kunnostusta varten hän nosti auton ylös ja sitoi sen koivuun.

- Silloin tien puolelle piti laittaa suojaksi pressu, kun lenkkeilijät jututtivat niin, ettei työstä tahtonut tulla mitään. Auto maalattiin omassa tallissa, jossa ilmanvaihto hoitui lehtipuhaltimella ja suodatinkankailla. Valoa tuli tarpeeksi useilla kohdevalaisimilla.

Vierimaa rakenteli Opeliaan seitsemän vuotta. Nyt se on ollut kuusi vuotta liikenteessä museoautoksi rekisteröitynä. Museoauton vakuutuksella saa ajaa vain kuukauden vuodessa. Kilometrejä kertyy noin viisisataa. Rahaa hän laskee käyttäneensä noin kolme tonnia, mutta auton entisöinnissä painavat muut arvot:

- Kunnioitan historiaa. Me eletään kertakäyttökulttuurissa, on tärkeää säilyttää mennyttä. Olin 12-vuotias, kun auto uutena ostettiin. Pakkohan minun oli laittaa se kuntoon.

Opel Recod C 1900 vm. 1971

Bensiinikäyttöinen nestejäähdytteinen nelisylinterinen rivimoottori

Teho 90 hv

Sylinterin halkaisija 93 mm, iskun pituus 69,8 mm

Lattiavaihde 4+R

Rengaskoko 175/80-14

#